KU Leuven wil af van taalregels

Studentenstaking Leuven januari 1968

In de jaren ’60 ging het er hart aan toe. Uiteindelijk splitste de universiteit in een Nederlandstalig en een Franstalig deel in Louvain-la-Neuve (afb: WikiMedia Commons)

Ooit is de Katholieke Universiteit in Leuven alleen onderwijs in het Nederlands gaan aanbieden nadat studenten en hoogleraren in de jaren 60 genoeg had de Franstalige tak de deur hadden gewezen (dat werd Louvain La Neuve). Nu wil rector magnificus Luc Sels dat de taalregels die verordenen dat in Leuven het Nederlands de voertaal is worden versoepelt. Hij vindt dat die regels de ambities van die instelling in de weg staan. Hij mikt op een verdubbeling van het aantal anderstalige (lees: Engelse) opleidingen in 2040. Lees verder

BON over misvattingen over verengelsing en internationalisering

Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf (afb: WikiMedia Commons)

Nu minister Dijkgraaf zijn wetsvoorstel internationalisering in balans heeft gepresenteerd, is het debat hierover opnieuw losgebarsten, schrijft Beter Onderwijs Nederland. Vooral (medewerkers van) universiteiten met veel volledig Engelstalig bacheloraanbod hebben geschokt gereageerd. Veel van hen wijzen het wetsvoorstel af omdat zij tegen iedere bemoeienis van de overheid zijn met het taalbeleid van universiteiten. BON heeft hier een aantal misvattingen verzameld die zij debiteren. De tekst hieronder is van BON Lees verder

BON vrij positief over voorstel Dijkgraaf over positie Nederlands op universiteit

Beter Onderwijs Nederlands maakt zich nog steeds en terecht druk over de bezopen verengelsing van het hoger en vooral het wetenschappelijk onderwijs in Nederland. Minister van onderwijs Dijkgraaf, inmiddels demissionair, heeft op zich genomen die taalkwestie te regelen. In een eerste reactie op Dijkgraafs voorstel is BON vrij positief. Jammer dat de vernederlandsing kennelijk alleen over de eerste (gezel)fase van de studie gaat. Hoe zit dat met de meesterfase? BON is huiverig voor de uitzonderingen die de minister noemt. In de huidige wetgeving wordt Nederlands de voertaal in het hoger en wetenschappelijk onderwijs genoemd, maar dat heeft de universiteiten en in mindere mate hogescholen er niet van weerhouden grote delen van die instellingen te verengelsen
Lees verder

Nederlands is nog (lang) niet dood, denkt De Caluwe

Johan de Caluwe

Johan de Caluwe, taalkundige UGent (afb: UGent)

In het weblad scientias.nl  wordt Johan De Caluwe van de universiteit van Gent ondervraagd over de ‘houdbaarheid’ van het Nederlands. Waarom scientias hem heeft gevraagd is niet direct duidelijk, maar volgens hem hoeven het Nederlands voorlopig niet tot de bedreigde talen te rekenen. “Ik ken geen Nederlandstalige ouders die er op dit moment voor kiezen om hun kinderen niet Nederlandstalig op te voeden. Dat betekent dat deze generatie het Nederlands nog meekrijgt en zo slaan we gelijk een brug naar de 22e eeuw. Want de levensverwachting van de kinderen die nu geboren worden, ligt tussen de 90 en 100 jaar.” Tot 2117 zitten we dus goed.
Ook andere bronnen, zoals een onderzoek uit 2021 van de Taalunie, vrezen niet voor een snelle teloorgang van het Nederlands. “Als het over taalkeuzes gaat, blijft het Nederlands in het maatschappelijk leven de belangrijkste plek innemen,” stelt Frans Hinskens, coördinator van het onderzoek naar de staat van het Nederlands. “En er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat op korte of zelfs middellange termijn gaat veranderen.”

Toch kan De Caluwe zich wel voorstellen dat het Engels steeds gewoner wordt in het Nederlandse taalgebied, tot de mensen daar op een gegeven moment tweetalig zijn en dat het op een gegeven moment de moeite niet meer loont om je kinderen nog Nederlands te leren (kijk naar de situatie in Ierland van het Iers), maar hij geeft toe dat dat louter speculatie is.

Louter Engels

Wat opvalt is dat de projecten die De Caluwe onderhanden neemt op het gebied van communicatie en taalkunde louter Engelse titels hebben. Hij vindt het ook onzin om je te keren tegen de Engelse woorden die het Nederlands volgens hem verrijken. Het zou je meer uitdrukkingsvaardigheid geven en het zou onbegonnen werk zijn voor al die nieuwe uitdrukkingen een Nederlands alternatief te verzinnen, wat  echt de groots mogelijk onzin is. Veel Engelse (eigenlijk Amerikaanse) ‘insluipsels’ vervangen Nederlandse woorden en waarom wordt een elektrische fiets in afko een e-bike en een elektronisch boek een e-book?

Bron: scientias.nl

Hoogleraar is een beroep, professor een (onbeschermde) titel

Het zal wel door professor Zonnebloem komen, die wat onozele hoogleraar die in de boeken van Kuifje rondloopt, maar ik krijg steeds kriebels als ik in kranten lees of op tv hoor dat een of andere professor weer iets gedaan of bedacht heeft. Zo iemand heet hoogleraar. Dat is zijnhaar beroep. Professor is een titel en nog niet eens een beschermde ook. Iedere lulhannes kan zich ongestraft professor noemen. Lees verder

Nederlands iets ‘normaler’ aan de universiteiten (?)

Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf (afb: WikiMedia Commons)

Met ingang van het collegejaar 2025-2026 mag aan de Nederlandse universiteiten hooguit eenderde van de vakken tijdens een opleiding in de eerste fase van universiteiten in een andere taal worden gegeven dan het Nederlands. Uitzonderingen zijn alleen toegestaan als het nut daarvan is aangetoond. Dat heeft minister  Robbert Dijkgraaf (D66) aangekondigd. Hoe het in de tweede fase geregeld wordt vertelt het verhaal (in de Volkskrant) niet. Ook zal het aantal buitenlandse studenten (nu bijna een kwart van het aantal studenten; 23%) worden beperkt. Dijkgraaf zegt snel met nieuwe wetgeving te zullen komen. Lees verder

BON vraagt Dijkgraaf taalclausule WHW te handhaven

De vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) heeft vandaag open brieven verstuurd aan, onder veel meer, onderwijsminister Dijkgraaf, met de vraag wanneer hij en deze organisaties eens gaan beginnen met het handhaven cq. naleven van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW), in het bijzonder de artikelen 7.2 en 1.3.5.  Lees verder

Pozzo: Nederlands leren integreert buitenlanders niet per se beter

Moos PozzoMoos Pozzo kwam als zevenjarige uit Italië naar Nederland. Ze studeerde hier Italiaans en antropologie. Ze deed onderzoek naar de taalsituatie waarin asielzoekers en statushouders in Nederland terechtkomen. Ze komt tot de conclusie dat Nederlands leren hen niet erg helpt bij de integratie, omdat ze te veel in hun eigen ’taalbubbel’ zitten en vaak weinig met Nederladers in aanraking komen. Lees verder

Geplukt uit de NRC: “Taal loopt wel gevaar”

Floris Blok noemt in zijn pleidooi voor de verengelsing van Nederlandse universiteiten (10/10) wel de argumenten van tegenstanders daarvan, maar weerlegt geen van die argumenten op een wijze die hout snijdt. Hij vindt het getuigen van een „weinig verheven kijk op de academie” (hij bedoelt waarschijnlijk een weinig verheffende kijk) als men aandacht besteedt aan de beroepsvoorbereidende functie van universiteiten, die daar immers te goed voor zijn. Daarmee negeert hij niet alleen dat een aanzienlijk aantal beroepsbeoefenaars inderdaad aan universiteiten wordt opgeleid, maar ook dat het grootste deel van de andere afstudeerders eveneens werk vindt in de Nederlandse (Nederlandstalige) samenleving en gelukkig niet blijft rondzweven in die internationale verheven academische wereld waarvan hij zo vol is. Dat onze taal en cultuur gevaar lopen, lacht hij weg met een volkomen uit de lucht gegrepen vergelijking met extreem-rechtse sentimenten als mensen zich zorgen maken over het lot van die taal en cultuur. Als we de discussie op deze manier voeren, komen we niet ver.

Doesburg

Wordt het Nederlands weer de voertaal aan de universiteiten?

Taalclausule wet hoger en wetenschappelijk onderwijs

Universiteiten gebruikten de uitzonderingen om die regel te maken. (afb: taalclausule WHW)

Al jaren lappen de de universiteiten in Nederland de wet aan hun laars die stelt dat het Nederlands de voertaal is aan de Nederlandse universiteiten en op de hogescholen. De, voormalige, stichting Nederlands heeft tevergeefs geprobeerd die kwestie bij Kamerleden en overheid aan de orde te stellen, maar die laatste beweerde, bij monde van diverse, opeenvolgende ministers en staatssecretarissen, dat de universiteiten niets fout deden. Lees verder