BON vindt advies Onderwijsraad over meertaligheid een schijnoplossing

Beter Onderwijs Nederland vindt het advies van de Onderwijsraad Talige diversiteit benutten om meertaligheid te gebruiken als springplank naar goede beheersing van het Nederlands een schijnoplossing. De Raad omschrijft nauwelijks het probleem waarvoor het een oplossing voorstelt, stelt sociaal wetenschapper Iris Breetveld in een reactie op de BON-stek. Hieronder en (verder) op de BON-stek haar reactie op het advies. Lees verder

Helft van basisonderwijs mag in een vreemde taal (dus Engels)

Koen Becking

Staatssecretaris voor onderwijs Koen Becking (VVD) (afb: WikiMedia Commons, 2018)

Basisscholen in Nederland mogen vanaf volgend schooljaar tot 50% van hun lessen in een andere taal geven, meldt rtl.nl. Het demissionaire kabinet wil kinderen zo beter voorbereiden op een internationale samenleving. Naast taallessen mogen ook vakken als rekenen, aardrijkskunde en muziek deels in het Engels, Duits of Frans worden aangeboden. Volgens Ad Verbrugge van Beter Onderwijs Nederland (BON) is dit een dwaas besluit. Hij ziet in het besluit een uitholling van de positie van het Nederlands in het onderwijs en voor kinderen met een taalachterstand grotere problemen. Lees verder

BON houdt enquête over dramatische PISA-uitslag

De kennis en vaardigheden van Nederlandse 15-jarigen in wiskunde, leesvaardigheid en natuurwetenschappen zijn in de afgelopen vier jaar weer behoorlijk achteruitgegaan, zo blijkt uit het PISA-2022-onderzoek onder scholieren in Europa. Het percentage leerlingen dat onvoldoende geletterd is ligt in Nederland op 33%. Vier jaar geleden was dat nog 25%. Lees verder

KU Leuven wil af van taalregels

Studentenstaking Leuven januari 1968

In de jaren ’60 ging het er hart aan toe. Uiteindelijk splitste de universiteit in een Nederlandstalig en een Franstalig deel in Louvain-la-Neuve (afb: WikiMedia Commons)

Ooit is de Katholieke Universiteit in Leuven alleen onderwijs in het Nederlands gaan aanbieden nadat studenten en hoogleraren in de jaren 60 genoeg had de Franstalige tak de deur hadden gewezen (dat werd Louvain La Neuve). Nu wil rector magnificus Luc Sels dat de taalregels die verordenen dat in Leuven het Nederlands de voertaal is worden versoepelt. Hij vindt dat die regels de ambities van die instelling in de weg staan. Hij mikt op een verdubbeling van het aantal anderstalige (lees: Engelse) opleidingen in 2040. Lees verder

BON over misvattingen over verengelsing en internationalisering

Robbert Dijkgraaf

Robbert Dijkgraaf (afb: WikiMedia Commons)

Nu minister Dijkgraaf zijn wetsvoorstel internationalisering in balans heeft gepresenteerd, is het debat hierover opnieuw losgebarsten, schrijft Beter Onderwijs Nederland. Vooral (medewerkers van) universiteiten met veel volledig Engelstalig bacheloraanbod hebben geschokt gereageerd. Veel van hen wijzen het wetsvoorstel af omdat zij tegen iedere bemoeienis van de overheid zijn met het taalbeleid van universiteiten. BON heeft hier een aantal misvattingen verzameld die zij debiteren. De tekst hieronder is van BON Lees verder

BON vrij positief over voorstel Dijkgraaf over positie Nederlands op universiteit

Beter Onderwijs Nederlands maakt zich nog steeds en terecht druk over de bezopen verengelsing van het hoger en vooral het wetenschappelijk onderwijs in Nederland. Minister van onderwijs Dijkgraaf, inmiddels demissionair, heeft op zich genomen die taalkwestie te regelen. In een eerste reactie op Dijkgraafs voorstel is BON vrij positief. Jammer dat de vernederlandsing kennelijk alleen over de eerste (gezel)fase van de studie gaat. Hoe zit dat met de meesterfase? BON is huiverig voor de uitzonderingen die de minister noemt. In de huidige wetgeving wordt Nederlands de voertaal in het hoger en wetenschappelijk onderwijs genoemd, maar dat heeft de universiteiten en in mindere mate hogescholen er niet van weerhouden grote delen van die instellingen te verengelsen
Lees verder

Nederlands is nog (lang) niet dood, denkt De Caluwe

Johan de Caluwe

Johan de Caluwe, taalkundige UGent (afb: UGent)

In het weblad scientias.nl  wordt Johan De Caluwe van de universiteit van Gent ondervraagd over de ‘houdbaarheid’ van het Nederlands. Lees verder

Hoogleraar is een beroep, professor een (onbeschermde) titel

Het zal wel door professor Zonnebloem komen, die wat onozele hoogleraar die in de boeken van Kuifje rondloopt, maar ik krijg steeds kriebels als ik in kranten lees of op tv hoor dat een of andere professor weer iets gedaan of bedacht heeft. Zo iemand heet hoogleraar. Dat is zijnhaar beroep. Professor is een titel en nog niet eens een beschermde ook. Iedere lulhannes kan zich ongestraft professor noemen. Lees verder